Powered By Blogger

Thursday, November 15, 2012

Congrats Obama!


Apakah kesan keputusan Pilihanraya Presiden Amerika Syarikat minggu lalu terhadap Malaysia dan rantau Asia? 

Secara perbandingan, Malaysia dan Amerika Syarikat seperti langit dengan bumi.  Dalam keadaan biasa, Malaysia tidak berada dalam kamus rakyat Amerika kecuali pada musim-musim tertentu bagi sebilangan rakyat negara itu yang ingin mencari tempat untuk bercuti.

Itupun, mereka akan selalu merujuk Malaysia sebagai negara di selatan Thailand atau utara Singapura.

Presiden  Barack Obama dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh dikira muncul sebagai pemimpin tertinggi di negara masing-masing  pada masa yang hampir sama.  Mereka mula mengetuai masing-masing  pada tahun yang sama, hanya selang 10 minggu sahaja antara satu sama lain.

Pada pertemuan pertama mereka di Washington pada Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear pada 2010,  Datuk Seri Najib dan Presiden Obama sempat mengadakan mesyuarat dua hala bagi membincangkan perkara-perkara yang menyentuh kepentingan bersama, termasuk isu-isu serantau.

Mesyuarat tersebut amat bermakna bagi Malaysia kerana Datuk Seri Najib adalah antara 46 orang pemimpin yang berpeluang bertemu secara peribadi dengan Obama di luar  sidang kemuncak tersebut.  Perdana Menteri  juga merupakan satu-satunya pemimpin dari enam negara Asia Tenggara yang berkesempatan mengadakan perbincangan dengan Obama.

Kemenangan Presiden  Obama sudah pasti amat bermakna kepada Malaysia yang mahu hubungan yang dimulakan dua tahun lalu dapat diterjemahkan dalam bentuk persahabatan yang lebih akrab.

Dalam skop yang lebih luas, Malaysia turut memerhati dengan penuh minat agenda Presiden Obama untuk tempoh empat tahun mendatang yang dikira lebih mencabar.

Apa yang menarik perhatian masyarakat luar Amerika termasuk kita di Malaysia ialah dasar luar yang akan diamalkan oleh pentadbiran Presiden Obama.

Beberapa isu yang dibangkitkan semasa kempen jelas menjurus kepada perkembangan di negara-negara Islam yang juga menjadi perkara yang diperhatikan oleh Malaysia.

Isu Palestin yang masih belum jelas penghujungnya akan menjadi agenda penting Obama.

Presiden Palestin Mahmoud Abas dilaporkan akan mengemukakan petisyen bulan hadapan untuk menjadi anggota tetap Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB) yang turut disokong oleh Malaysia.

Jika PBB menerima petisyen itu, Kongres Amerika Syarikat sudah pasti akan membatalkan bantuan kepada Palestin dan juga PBB.

Obama harus berhati-hati dalam menyatakan pendiriannya dalam isu ini demi menjaga hubungan baiknya dengan negara-negara Islam serta memastikan beliau terus menerima sokongan daripada pengundi pro-Israel.

Selain itu beliau juga masih mempunyai tugas penting yang perlu diselesaikan iaitu menyambung kembali perbincangan damai antara Palestin dan Israel.  Tugas yang berat tetapi perlu dilakukan.

Pemerhati berpendapat tugas itu seakan-akan mustahil dilakukan memandangkan hubungan antara Obama dan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dikatakan tidak begitu  baik.

Masih di timur tengah, isu Syria dan kerajaan baharu di Mesir turut berada dalam diari Presiden Obama.  Beliau dilihat terlalu berhati-hati kerana apa sahaja tindakan beliau sudah pasti menjejaskan kedudukannya sebagai Presiden serta peluang Demokrat untuk  menguasai Kongres yang kini didominasi oleh Republikan.

Di Afghanistan, pemimpin dan rakyat negara itu menunggu dengan penuh sabar akan tarikh Disember 2014 yang akan menyaksikan pengunduran tentera NATO yang diketuai oleh Amerika Syarikat dari negara itu.

Sama ada ia pengunduran keseluruhan pasukan NATO atau pengunduran berperingkat-peringkat, rakyat Afghanistan perlu juga memikirkan mengenai kemampuan mereka mengendalikan keselamatan di negara itu.

Walaupun tentera Afghanistan sudah mula diberi tanggungjawab menjaga keselamatan di kawasan-kawasan yang sering berlaku keganasan, kemampuan ketenteraan dan kewangan harus juga difikirkan.

Ada juga kebimbangan dalam kalangan sebilangan pihak di Afghanistan mengenai kemunculan semula kumpulan  Taliban yang memang menunggu peluang untuk merampas kembali kuasa di negara itu.

Bagaimana pula dasar luar Amerika Syarikat di Asia?

Para pakar Asia berpendapat, jika Amerika ingin memainkan peranan lebih bermakna, mereka perlu membina pangkalan tentera di negara-negara Asia dan ini hanya boleh dilakukan jika White House dan Kongres meluluskan peruntukan besar untuk tujuan itu. 

Selain itu, kehadiran kuasa ketenteraan di Asia perlu dilakukan secara berhati-hati bagi mengelakkan pergeseran dengan kuasa besar Asia iaitu China.

Sudah pasti Presiden Obama tidak mahu hubungan baik dengan Beijing yang dimulakan oleh bekas Presiden Richard Nixon dahulu menjadi keruh hanya kerana keinginan untuk meluaskan pengaruh di Asia.

Turut berada pada senarai penting diari Obama adalah isu program nuklear Iran yang akan menjadi bahan perbincangan utama antara Amerika Syarikat dan Iran dalam tempoh beberapa bulan ini.

Belum ada tarikh ditetapkan untuk perbincangan itu tetapi ia pasti berlaku selewat-lewatnya sebelum pilihanraya Presiden Iran Jun tahun hadapan.

Dari Timur Tengah, ke China, ke Iran, ke isu-isu domestik Amerika Syarikat sendiri, Presiden Obama akan menjadi lebih sibuk untuk empat tahun akan datang ini. 

Tahniah Presiden Barack Obama.  Selamat kembali ke White House.

No comments: