Powered By Blogger

Thursday, October 18, 2012

NAJIB DAN MORO


Bukan mudah untuk menjadi perantara bagi mendamaikan dua pihak yang bersengketa.

Namun seorang pemimpin dari sebuah negara Islam yang kecil berjaya melakukannya.

Isnin lalu Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan Presiden Filipina, Benigno Aquino III telah menjadi saksi penting kepada majlis menandatangani Perjanjian Rangka Tindakan damai antara kerajaan Filipina dengan  Barisan Pembebasan Islam Moro atau MILF di Istana Malacanang, Manila.

Perjanjian  itu adalah kemuncak kejayaan Malaysia yang bertindak sebagai pemudah cara dan tuan rumah rundingan antara Manila dan MILF.

Malaysia mengambil alih peranan sebagai pemudah cara  dan tuan rumah pada Disember 2009 setelah 16 bulan perbincangan antara Manila dengan MILF mengalami kebuntuan.

Pada 7 Oktober lalu, Manila dan Kuala Lumpur membuat pengumuman serentak mengenai perjanjian itu selepas berakhirnya  rundingan pusingan ke-32 di Kuala Lumpur.

Perjanjian itu akhirnya ditandatangani pada Isnin lalu.

Dengan termetrainya perjanjian bersejarah itu,  Mindanao yang terletak di selatan Filipina, akan menikmati keamanan dan kestabilan berkekalan setelah dilanda konflik selama hampir 40 tahun.

Perjanjian ini adalah bukti penting betapa besarnya peranan Kuala Lumpur  sendiri dalam mewujudkan keamanan serantau.

Ini juga merupakan usaha berterusan Perdana Menteri dalam memperjuangkan konsep kesederhanaan melalui Pergerakan Kesederhanaan Global yang mula diutarakan oleh beliau pada Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-65 pada 27 September 2010.

Perjanjian yang ditandatangani di Manila itu tidak mungkin tercapai jika tidak ada penggerak yang benar-benar serius dalam memastikan ianya terlaksana.

Dalam hal ini,  Datuk Seri Najib sendiri telah memainkan peranan yang amat penting dalam mempercepatkan proses damai antara kerajaan Filipina dengan MILF yang merupakan serpihan daripada Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro atau MNLF.

Usaha Malaysia dan Perdana Menteri dalam perkara ini disambut baik dan disanjung tinggi oleh semua pihak di Manila dan Mindanao yang sememangnya menanti satu penyelesaian kepada konflik yang telah meragut lebih 150,000 nyawa sejak awal 1970-an dahulu.

Kini semua pihak yang berkepentingan di Manila dan Mindanao haruslah duduk semeja bagi merangka pelan tindakan agar terma-terma dalam perjanjian damai itu dapat dilaksanakan.

Sudah pasti rakyat di selatan Filipina menanti-nantikan pelaksanaannya.

Perjanjian itu menjadi satu permulaan kepada sejarah baharu Bangsamoro yang telah lama menginginkan satu kehidupan yang aman damai tanpa ada pertumpahan  darah.

Mimpi akhirnya menjadi kenyataan apabila perjanjian itu mewujudkan satu wilayah autonomi di Selatan Filipina sebelum tamatnya penggal pemerintahan presiden sekarang pada 2016.

Kegembiraan pasti terpancar di wajah setiap Bangsamoro  yang mahukan kuasa politik yang lebih besar serta kawalan terhadap kekayaan sumber alam di wilayah yang majoritinya  beragama Islam itu.

Selepas empat dekad berada dalam kancah peperangan, perjanjian yang akhirnya memberi pengiktirafan kepada Bangsamoro bagi menggantikan Wilayah Autonomi Islam Moro akan membuka lembaran baharu kepada rakyat Mindanao yang sentiasa dahagakan pembangunan.

Inilah masanya bagi Bangsamoro merangka program pembangunan bagi meningkatkan taraf hidup rakyat yang telah bertahun-tahun menghabiskan masa, tenaga dan wang ringgit berjuang menentang kerajaan Filipina dengan kegiatan keganasan yang meragut begitu banyak nyawa.

Selain menyebut mengenai pengwujudan Bangsamoro, perjanjian itu juga memperuntukkan program pentauliahan tentera MILF secara beransur-ansur sebelum dibubarkan sepenuhnya.

Kedua-dua pihak di Manila dan Mindanao juga menyatakan komitmen masing-masing untuk bekerjasama mengurangkan penggunaan serta melaksanakan pengawalan senjata api di kawasan sengketa dan membubarkan pasukan tentera persendirian dan kumpulan bersenjata lain.

Jika dilihat dalam skop yang lebih besar, perjanjian damai itu bukan sahaja membawa makna kepada rakyat di selatan Filipina malah ia mencakupi keseluruhan wilayah Asia Tenggara  kerana Mindanao sering dikaitkan dengan  aktiviti keganasan di rantau ini.

Kini rakyat di rantau ini boleh merasa selesa apabila memikirkan suasana aman  akhirnya  wujud juga di Asia Tenggara.

Bukan mudah untuk menjadi perantara bagi mendamaikan dua pihak yang bersengketa.

Namun Datuk Seri Najib telah menunjukkan kesungguhannya sekaligus membuktikan Islam yang menjadi tonggak kepada pentadbiran kerajaan Malaysia adalah agama perdamaian.

Selepas ini Malaysia harus memikirkan kemungkinan meluaskan peranan dalam mewujudkan rantau Asia yang lebih aman dan jauh daripada sengketa.

Tidak mustahil jika satu hari nanti Malaysia akan diminta menjadi perantara kepada konflik lain seperti di selatan Thailand, isu Rohingya di Myanmar dan sengketa sempadan laut antara China dan Jepun.

No comments: