Powered By Blogger

Friday, June 17, 2011

BENGKEL PEMANTAPAN PERSATUAN VETERAN RTM 2011

Bengkel Pemantapan Persatuan Veteran RTM (PVRTM) di Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak (IPPTAR) pada 16 Jun lalu boleh dianggap berjaya mencapai matlamatnya walaupun jumlah penyertaan agak mengecewakan. Jika tidak kerana bakal pesara dari RTM yang juga merupakan sasaran bengkel, sudah pasti Dewan Cendekiawan tempat berlangsungnya bengkel itu akan kelihatan kosong.

Banyak isu ditimbulkan dalam bengkel itu. Ketua Pengarah Penyiaran, Dato' Norhyati Ismail ketika merasmikan bengkel itu berharap PVRTM akan memainkan peranan lebih aktif dalam pembangunan penyiaran di RTM. Beliau juga melontarkan persoalan sama PVRTM perlu wujud sebagai pertubuhan untuk pesara RTM sahaja atau membuka pintunya kepada penyiar dari stesen swasta.

Terdahulu Presiden PVRTM, Haji Helan Abu telah menyentuh kritikan ahli dan pesara bukan ahli di laman sosial yang menurutnya telah menjejaskan imej PVRTM. Saya sendiri yang sering menyertai otai-otai RTM berbincang di Facebook, turut merasa tempiasnya.

Apapun, bengkel itu telah membuka minda semua peserta yang rata-rata bersetuju bahawa PVRTM harus menjadi wadah penting memartabatkan industri penyiaran negara.

No comments: