Powered By Blogger

Sunday, March 20, 2011

LAT KAMPUNG BOY SEBUAH MUZIKAL MEMANG HEBAT!

Saya mula bertemu Datuk Lat ketika beliau mempromosi buku 'The Kampung Boy' di Pulau Pinang pada 1980. Ketika itu saya bertugas di RTM Pulau Pinang. Selepas selesai majlis rasmi, saya menghampiri beliau bagi mendapatkan temuramah eksklusif. Memang dari mula saya kerja di bidang ini, saya memang tidak suka berkongsi soalan dengan wartawan lain kecuali kalau responden tidak ada masa.

Datuk Lat setuju. Kami pun berbual selama hampir satu jam. Dalam perbualan itu, beliau menceritakan pengalaman beliau dari kecil hinggalah beliau melahirkan buku tersebut walaupun saya tak cakap pun "Ce cite, ce cite, ce cite".

Malam tadi, apa yang beliau ceritakan 30 tahun lalu menjelma secara 'live' di atas pentas yang saya sendiri pernah singgah selama 14 hari ketika terlibat dalam pementasan 'Ronggeng Rokiah' arahan Allahyarham Dr Anuar Nor Arai pada 2003.

Lat Kampung Boy Sebuah Muzikal memang sebuah persembahan yang hebat. Lagu dan tariannya, selain menghiburkan, berjaya menggerakkan cerita ke hadapan.

Walau bagaimanapun ada tiga perkara kecil yang ingin saya sentuh di sini. Jangan bimbang, ia tidak mencacatkan kerana mungkin tiada siapa yang menyedarinya.

Pertama, pada awal persembahan ketika adegan dalam kelas lukisan, ada satu tulisan pada latar set iaitu 'Gunakanlah Bahasa Kebangsaan'. Mungkin lebih realistik jika digunakan ejaan pada zaman itu iaitu menggunakan tanda sempang seperti ini 'Gunakan-lah Bahasa Kebangsaan'.

Kedua, ketika Lat (Awie) bercerita mengenai permainan tradisi, dia tersalah membuat gesture bila menerangkan permainan 'Galah Panjang'. Dia patutnya depangkan tangan bukan buat seperti ingin melontar joran.

Akhirnya, selepas tamat persembahan, Awie tersilap menyebut gelaran Yang Berhormat ketika memanggil Datuk Lat naik ke pentas. Yang betul ialah Yang Berbahagia. Yang Berhormat hanya untuk wakil rakyat.

Tapi mana tahu, suatu hari nanti Datuk Lat mungkin menjadi kartunis pertama dipilih sebagai wakil rakyat!

Tahniah kepada Institut Terjemahan Negara Malaysia, Tall Order Productions dan Istana Budaya serta pengarah bersama Harith Iskandar dan Hans Isaac serta anggota krew penerbitan dan para pelakon atas kejayaan penerbitan ini.


No comments: